The Ocean at the End of the Lane

Se for deg dette: en tredjeklassing med langt lyst hår som helst er flettet, nesten alltid i kjoler og lettskremt. Lettskremt? Greit nok. Redd av det meste. Den usedvanlige creepy og skremmende animasjonsfilmen «Coraline» blant dem. Å bli bedt om og se for seg en tredjeklassing er ikke alltid hva man venter seg -- særlig ikke i en bokanmeldelse. Kanskje gir det mer mening om jeg forteller at historien om Coraline er skrevet av forfatteren Neil Gaiman, som har skrevet flere andre bøker hvor han har blandet virkelighet med mørk fantasi, og denne, The Ocean at the End of the Lane, blant dem. Til tider var jeg usikker på om det var meg eller tredjeklasse versjonen som leste boka.

Boken starter med at en middelaldrende mann befinner seg i sin barndomsby. Han er der i annledning en begravelse, men skjønt han er ventet hjemme hos sin søster, klarer han ikke å dra tilbake. Ikke riktig enda. Han drar i steden tilbake til noe som skjedde for veldig lenge siden. Til familien Hempstocks gård. Her befinner han seg, mens minnene om hvordan han møtte den utrolige og modige elleve år gamle Lettie Hempstock - som allerede hadde vært elleve en ganske så god stund - faller inn i hodet på ham. Flere år tilbake i tid, møter vi hans syv år gamle jeg. Det er denne syvåringen som er forteller gjennom meste parten av denne boken. Det er lett å føle sympati for ham i møte med den voksne verden, for uskylden hans. Av denne forteller stemmen, blir ført inn i en virkelighet som er som en eventyr versjon av våre egne liv. Vi får møte et monster som prøver å gi folk det de vil ha, en dam som rommet en hel sjø og mystiske vesner som man neppe ønsker å møte. 

Kort om boken:

Forfatter: Neil Gaiman
  • Hardcover: 256 pages
  • Publisher: Headline; First Edition edition (18 Jun 2013)

  • Jeg skal innrømme det med det samme. Dette er den første boken jeg har lest av Neil Gaiman, men det vil neppe bli den siste. Boken kan ikke riktig klassifiseres som fantasy, heller ikke som en ungdomsbok, men da jeg hørte at den klassifiseres som en voksen bok, ble jeg først overrasket, men så ga det brått litt mer mening. For å være helt dønn ærlig, så innrømmer jeg at noen få setninger i boken gjorde meg nesten litt frustrert . De var ikke essensielle for historien, men de virket slengt inn bare for å være sikker på at boken ville regnes som en voksenbok. Bare for å være sikker.  Etter å ha fundert over det en liten stund, konkluderte jeg med at selv om disse setningene ble tatt bort, ville den fortsatt være en voksenbok. Jeg tror riktig nok at selvom boken passer både for ung og gammel, så er det kanskje en fordel å være gammel. Kanskje vi heller kunne komme opp med en ny måte å kategorisere på. Hva om vi heller kunne krysset ut der det står 'voksen' og heller skrive noe som 'passer for unge som gamle, men du vil lese den på en annen måte jo enn om du er ung.'

“Grown-ups don’t look like grown-ups on the inside either. Outside, they’re big and thoughtless and they always know what they’re doing. Inside, they look just like they always have. Like they did when they were your age. Truth is, there aren’t any grown-ups. Not one, in the whole wide world.”

På goodreads skrev en person om hvordan hun ville kunne forstå boken og elske den enda mer, når hun blir eldre og virkelig kan savne barndommen sin. Hun har helt rett. Denne fascinerende, men skremmende boken om hvordan barndomsminner påvirker oss som voksne, kan ikke riktig nytes til det fulle når man fortsatt er et barn, ikke enda gammel nok til å savne og være syv år. Jeg har en teori om at dersom jeg hadde fått foreldrene mine, eller en annen voksen for dens saks skyld, til å lese boken, så ville de kunne relatere mer med karakterene enn det jeg kan. Dette stopper meg på ingen måte fra å virkelig elske denne boken, sette pris på hvor godt den er skrevet og virkelig ja, elske den. Det eneste det gjør er å få meg til å lure på hvordan jeg som godt voksen, om kanskje tretti år, vil lese boken. Om jeg kommer til å like den av helt andre grunner. Jeg gleder meg til å lese denne velskrevne, fantastiske boken på nytt om et par år.

Kommentarer

  1. Jeg har hatt lyst til å lese denne romanen såå lenge nå, og nå fikk jeg bare en enda større lyst! Du har skrevet en veldig bra bokanmeldelse, som du alltid gjør :) Skal helt klart kjøpe denne boken neste gang jeg har penger nok, haha.

    sv: Ja, det må du virkelig. Det nye albumet til Ed Sheeran er utrolig bra, han er så flink! Noen sanger er mer hiphop-stil, så det kan hende det ikke helt faller i smak for deg, men noen er rolige, og helt nydelige!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg