A Golden Childhood - Barnebøker

Utenfor var det mørkt. Kanskje en måned før midtsommer, men fortsatt kjølig. Sommeren hadde ikke riktig slått inn enda. Landeveiene var stille, og høytaleranlegget fylte bilen med et kapittel fra Lindgrens Madikken. Lavt i bakgrunnen, gjennom en øreplugg, strømmet i midlertidig filmmusikk fra den nyeste Askepott filmen. Filmmusikk fungerer fint sånn. Det er der, men samtidig er det ikke. Tittelsporet het "A Golden Childhood". En gyllen barndom; en barndom med nysgjerrighet, gleder, og dager som gled inn i hverandre, litt som skyer, i stedet for å bli til natt. En gyllen barndom fylt med bøker, historier og eventyr. Eventyr man kunne dra på uten å få et eneste skrubbsår, eller i verste fall et eller annet papirkutt. 



Jeg har tidligere skrevet om bøker som blir. Som blir hos oss lenge etter at vi har lest dem, og som aldri forlater oss. Men jeg skal gjøre det igjen. For dersom det er noen bøker som virkelig blir, så er det de virkelig gode bøkene man ble kjent med som barn. De bøkene som gjør et så sterkt inntrykk at mens man glemmer mye, og legger ting bak seg, så blir de værende.


I dette innlegget har jeg samlet noen av de fineste barnebøkene jeg vet om. De jeg ble lest for som barn, men også noen jeg har hatt enda større glede av i en litt eldre alder. Dessuten har jeg funnet frem noen bøker som jeg ser at søsteren min har, og har hatt, stor glede av.


- Peter Pan av J. M Barrier utkom i 1904, og handler om "The Boy Who Wouldn't Grow Up".  Peter Pan tilbringer barndommen sin, som fortsetter i det evige, i Neverland, hvor han er leder for en gjeng med gutter, "the lost boys". Jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var da foreldrene mine leste Peter Pan høyt for meg, men da boken er litt tung å komme inn i (i den forstand at barnebøker er tunge) så tror jeg at den kan slå bedre an i skolealder.

- Legenden om Narnia av C.S. Lewis er et spennende og avansert, men samtidig barnevennlig fantasy univers. Den onde heksen hvit, Jadis, ga meg gåsehud da jeg var liten, like mye som Aslan var modig. Jeg leste Drømmen om Narnia først, og her får man høre hvordan Narnia ble skapt, og ikke minst hvordan den malplasserte gatelykten havnet midt i skogen. 

- I Tivoli i København, finnes en magisk koffert. Denne magiske kofferten tar deg høyt opp i luften, og langt inn i H. C Andersens fortryllende verden. Man møter lille Tommelise, den skumle Snødronningen, og Nattergalen. Alle disse historiene, og så mye mer, finnes i en H. C Andersen samlebok.

- Tove Jansons bøker om mummitrollene er proppfulle av morsomme karakterer, og beskrivelser, men også alvorlige temaer. Ensomhet utforskes særlig i Vinterboken, en av mine absolutte favoritter.

- Sånn gjør prinsesser-bøkene av svenske Per Gustavsson og Margrete Rasmussen er gull verdt. For hva gjør egentlig prinsesser? De spiller ishockey, og av og til må de også fekte med sverd. For hvem gidder vel å vente på en prins i skinnende rustning når man kan kjempe mot røvere og drager på egenhånd? 



Kommentarer

Populære innlegg