Vintertids lesning


(Dette innlegget ble opprinnelig skrevet 1. januar)



Det er søndag morgen, klokken nærmer seg elleve. Om litt over en time skal året spilles, og danses inn med Nyttårskonserten fra Wien. Det er første nyttårsdag, den første dagen i det nye året. Jeg har alltid likt første nyttårsdag litt bedre enn nyttårsaften; dagen er helt rolig, den er en søndag i beste forstand, og de aller fleste har en ro over ansiktet. Det kan enten skyldes for mye kalkun, en metthet av det gamle året, eller en sult etter det nye. Uten tvil, er det den perfekte dagen for en stor kopp te eller en god bok. For hva er vel ikke bedre enn å starte året slik man liker det aller best? 

Hvert år setter jeg et mål om at jeg skal lese litt flere bøker enn jeg leste året før. Det gjorde jeg i 2016, og skjønt jeg til en viss grad fullførte det - for jeg leste flere bøker i 2016 enn 2015 - så nådde jeg ikke helt målet med 40 leste bøker. Jeg var helt på mållinjen, men forsto for to dager siden at jeg ikke kom til å lese fire bøker på én dag. Det jeg i midlertidig fikk gjort, var å lese en rekke av bøkene jeg listet opp i januar i fjor. Selv om jeg heller ikke i fjor leste hele Harry Potter-serien, eller alle Shakespeare stykkene jeg ville, så har jeg hatt en år fylt med gode bøker. Jeg leste både Jane Austen, bitte litt Shakespeare, og mye Oscar Wilde. Og det er på mange måter det viktigste, ikke at man når målet med 40, 50 eller 60 bøker, men at man får lest noen av de bøkene man har lyst til å lese. Det vet jeg at jeg kommer til å nå i 2017 også. I stedet for å sette opp en liste over mange bøker jeg har lyst til å lese i løpet av året, setter jeg derfor opp en liten liste over noen bøker jeg har lyst til å lese over de neste ukene.



  • "Ungdomsskulen" av Heidi Furre er; ikke lang, skrevet på nynorsk, og har en rosa, fin forside. Så vidt jeg har forstått, er det en bok som ser tilbake til ungdomsskolen, og skjæringspunktet mellom barn og ungdom. Man vil gjerne være barn litt til, samtidig som voksenlivet føles fristende. Det er ikke lenge siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, og på sett og vis er det dermed kanskje litt tidlig med nostalgiske bøker (dersom det er en nostalgisk bok?), noe som både kan være en fordel og en ulempe. I fjor høst lovte jeg meg selv at jeg skulle lese minst en nynorsk bok i måneden, hvilket fremdeles er et pågående eksperiment. Det at "Ungdomsskulen" er skrevet på nynorsk, teller med andre ord ikke negativt..
  • "Personar du kanskje kjenner" av Synnøve Macody Lund er i likhet med "Ungdomsskulen" en relativt kort, nynorsk bok. Den ble utgitt av Samlaget i 2015, og handler om relasjoner og maktspill. Boken omtales som delvis selvbiografisk, og med høstens diskusjoner rundt virkelighetslitteratur friskt i minnet, har jeg lyst til å lese mer som er "litt selvbiografisk". 
  • "Seven Brief Lessons on Physics" av Carlo Rovelli er en liten bok om fysikk, på knappe 80-sider. Boken er delt inn i seks kapitler, i tillegg til en avslutning, som alle tar for seg seks ulike deler av fysikken. Jeg har alltid syntes at naturfag er veldig spennende, men har foretrukket kjemi og biologi fremfor fysikk. Vil Rovellis bok endre synet mitt på fysikk? Boken ble opprinnelig skrevet på italiensk.
  • "The Snow Queen and Other Winter Tales" er en samling vinter-eventyr og fortellinger, og hører til blant "Barnes and Nobles Leather Bound Collection"-utgavene. Jeg kommer ikke til å lese boken cover-til cover med en gang, men kommer til å lese en og en innimellom andre bøker. Aller mest gleder jeg meg til å lese Hoffmanns originale "Nøtteknekker".
  • "Dracula" av Bram Stoker har jeg hatt planer om å lese i snart tre år. Da jeg i midlertidig fikk høre at den var skummel, la jeg den på hyllen, og der ble den liggende. Jeg har lest de første tre kapitlene flere ganger, og liker den lettleste skrivestilen og språket som flyter naturlig. 
  • "100 Nights of Hero" av Isabel Greenberg er en såkalt "graphic novel", eller en lenger tegneserie. Med unntak av en illustrert versjon av en Mummi-bok, har jeg ingen, eller svært lite kjennskap til sjangeren - og det vil jeg gjøre noe med. Gjennom den nederlandske bloggeren Booksandquills' youtube kanal, har jeg blitt litt bedre kjent med et par titler, deriblant "100 Nights of Hero". Boken skal appellere til de som liker historie, og jeg gleder meg til å se hva jeg synes om både den og sjangeren. 




Kommentarer

  1. Jeg har lest store deler av "Personar du kanskje kjenner", mem la den tilside, også har jeg lest "Dracula" da jeg studerte engelsk :) Det finnes utrolig mye variert og bra i sjangeren graphic novel, det gjelder bare å finne historiene som tiltaler deg. Flott leseliste, jeg håper den gir deg mange lesegleder i året som kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg gleder meg skikkelig til å lese alle bøkene på listen :) Særlig Dracula - for den har jeg hatt lyst til å lese lenge! Aurora

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg