Lys lue (notater fra Women's March)

(Lys lue (Notater fra Women's March, Washington D.C) av John Erik Riley, boksingel, Flamme forlag, 31 sider, leseeksemplar fra forlaget. Det har blitt få anmeldelser i det siste pga. betennelse i hånden -- takk til mamma som skrev mens jeg dikterte.)


Women's March i Washington D.C kommer til å bli husket: rosa luer, skarpe plakater med rosa slagord, og store menneskemengder. "Hvor var du under Women's March" kommer man til å snakke om -- hvor var du da man tok et klart politisk standpunkt? Jeg vet hvor jeg var. I klasserommet, med en matteprøve foran meg. Men jeg vet også hvor jeg var i ettertid: i John Erik Rileys skildring "Lys lue". Utgitt som en av Flamme forlags boksingler, er det en kortfattet skildring av nettopp Women's March i Washinton. Det er en utgivelse som prøver å forstå og forklare gjennom bilder og ord: Riley skriver at han gjennom kameraet forsøkte å forstå hva som skjedde rundt ham -- det er vakre ord, og sterke skildringer. Jeg vet hvor jeg var mens jeg leste "Lys lue" -- i Washinton D.C, midt i folkemengden som ropte "Ready to go? Fire it up!" (s.4). Riley skriver levende og fengslende om en av de til nå viktigste begivenhetene i 2017, alt samlet i en liten utgivelse som gir deg gåsehud.


Kommentarer

Populære innlegg