Jellicoe Road

Noen bøker fyller deg med så mange følelser på en gang, at de like så godt kunne havnet under en egen sjanger. Her snakker vi om forvirrelsen, fortvilelse, glede, sorg, men mest av alt -- målløshet. Jellicoe Road hører uten tvil under denne "sjangeren". Boken, som under tittelen On the Jellicoe Road, ble utgitt i 2006 av den australske forfatteren Melina Marchetta. Den har mottatt utmerkelser som Michael. l Printz Award og American Library Association, for å nevne noen. Denne høsten, i 2014, ble tittelen utgitt på norsk av Heinesen Forlag.

Her møter vi Taylor Markham, jenta som da hun bare var elleve, ble forlatt ved 7-Eleven like ved Jellicoe Road. Seks år senere er hun lederen for alle elevhjemmene, elevenes forventninger ligger på hennes skuldre, mens hun skal lede skolen igjennom den årlige territoriekrigen. Ting går ikke akkurat som planlagt, for samtidig som en person i Taylors liv forsvinner, dukker en annen opp -- en hun trodde hun aldri skulle se igjen. Mens krigen kjempes kastes syttenåringen inn på en jakt etter fortiden, fremtiden, moren -- etter hvem hun er. Den eneste ledetråden hun har er et manuskript med usorterte sider, og fem venner hvis skjebne kanskje kan hjelpe med å finne hennes egen.

Kort om boken:
Tittel: Jellicoe Road
Språk: Oversatt til norsk bokmål av Johann Grib
Forfatter: Melina Marchetta
Forlag: Heinesen Forlag
Sider: 292
Aldersgruppe: Ungdom og voksen
Min Kopi: Eksemplar fra forlaget 

Etter en fantastisk prolog, fortsetter de neste kapittelen litt langsommere. Eller, mer enn noe annet: forvirrende. Det tok et frustrerende høyt sideantall før jeg skjønte hva denne såkalte krigen egentlig gikk ut på, hvem som var hvem og kanskje aller mest, hva og hvem historien som ble fortalt på siden, egentlig handlet om. Det er en forvirrende bok. Gjett om! Med en haug forskjellige hemmeligheter som er gjemt, men ikke glemt, en hel haug misforståelser og en enda større haug undertrykkende følelser, så er dette en forvirrende bok. Virkelig. Forvirrende betyr derimot på ingen måte at boken er noe annet enn utrolig og fantastisk. Her finner vi komplekse karakterer som, ironisk nok, kun en forvirrende bok kan forklare og portrettere på en troverdig og god måte. Karakterene er nemlig troverdige, hjerteskjærende, morsomme, og definitivt noen det hadde vært über fantastisk å møte!

Uansett hvor forvirrende starten er: les videre. Dersom du i det hele tatt vurderer å legge boken på hyllen, burde du vite hvilken historie du går glipp av! Hvilken berg-og-dal-bane du går glipp av. Etter noen langsomme sider, glir boken over i spenning, enda litt mer forvirring, og en mengde nydelige skildringer og godt formulerte tanker. Alle disse fortjener uten tvil å bli gjort enda mer synelig ved av den gode gamle markeringstusjen.

Da jeg hadde lest historien fra perm til perm, satt jeg igjen med gåsehud. Og ikke bare gåsehud som man fysisk kan se på armene, men den typen som kan føles inni hodet. Jeg rett og slett elsket boken! Fra prolog til epilogen og alt i mellom. Dette er en bok som jeg virkelig er stolt over å ha på hyllen min, en som neppe kommer til å forlate meg og som jeg anbefaler til alle og enhver!








Kommentarer

  1. Wow, fikk utrolig lyst til å lese denne boken nå! Du skriver så gode bokanmeldelser at jeg vil lese alle bøkene du skriver om på bloggen din.
    Så nå må jeg bare legge denne boken til min alt-for-lange liste over bøker jeg har planlagt å lese.

    SvarSlett
  2. Tusen tusen takk! Lister over bøker har tendenser til å vokse seg riktig så lange..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg