The Sleeper and the Spindle

Det er ingen hemmelighet at jeg er veldig glad i Neil Gaimans bøker. Barnebøkene og  voksenbøkene, de korte historiene som de lange. Han har en strålende fortellerstemme, og fanger stemningen så godt. Han glir med andre ord lett inn på listen min over de beste fortellerne gjennom tidene, sammen med andre forfattere som for eksempel Roald Dahl. Da jeg hørte at Neil Gaiman hadde skrevet en ny bok, hvor to ikke helt ukjente eventyr, Tornerose og Snehvit, kombineres, måtte jeg bare lese den.

Vi har alle hørt eventyret før. Eventyret om slotts murene nærmest slukt av tornekrattet og rosene; eventyret om den vakre, forheksede unge jenta, som ligger sovende i et av slottets tårnrom. Og om alle som skulle redde henne, alle prinsene og heltene, som tappert skulle kjempe seg gjennom torneveggen. Vi har en ung dronning, som snart skal stå brud, og gode dverger. Men eventyret er ikke helt som vi kjenner det. Det handler minst like mye om en dronning som våger å ta valg for både seg selv og folket, og som kan være minst like mye helt som en hvilken som helst prins.


OM BOKEN:
Tittel: The Sleeper and the Spindle
Forfatter: Neil Gaiman, illustrert av Chris Riddell
Sider: 66
Forlag: Bloomsbury
Alder: 8/9
Min kopi: Egen

Å lage nye versjoner av de gamle eventyrene, er ikke en ny, banebrytende ide. TV-serien "Once Upon a Time" er snart inne i sin femte sesong, i tillegg har man Disneys egne versjoner av de gamle eventyrene, med filmene Maleficent og Cinderella. Likevel er Neil Gaimans versjon av Tornerose og Snehvit, en forfriskende bok med mange uventede tvister. Gaiman forteller eventyret slik bare han kan. Han har beholdt den
mørke magien man kjenner igjen fra gamle eventyrene. Han plasserer både Tornerose og Snehvit inn i en verden av mørk magi, som er mørkere, litt mer skremmende enn de verdenene vi vanligvis tenker at de hører hjemme i. Dette er ikke er nemlig ikke et søtt Disney eventyr, og romanse er ikke et tema i denne boken.

Den første halvdelen av historien spinner rundt helten vår, og utfordringene hun møter på veien til det bortgjemte slottet. Helten i denne historien er kanskje ikledd rustning, og ja: det er en hvit hest inne i bildet. Men til forskjell fra de to eventyrene slik som vi kjenner dem, så er ikke helten en prins, ikke engang en mann. Bare det budskapet i seg selv, får meg til å glede meg til jeg kan lese denne boken høyt for lillesøsteren min.

Boken er ganske så kort, noe som er forståelig da det egentlig er en barnebok. Eventyr er heller ikke generelt særlig lange. Likevel kunne jeg ønske at denne boken hadde vært lengre, om bare bitte litte lenger. Skjønt man blir litt bedre kjent med karakterene, så skulle jeg gjerne ønske at man ble enda bedre kjent med dem, og at man gikk enda mer inn i dybden.

The Sleeper and the Spindle er en nydelig bok, med Chris Riddells nydelige illustrasjoner på hver eneste side. Bokens mørke og gylne forside er intet unntak. Selve forsiden er en sovende, kritthvit ung jente mot en bekmørk bakgrunn. Omslaget rundt boken er transparent, så man ser jenta godt gjennom det, skjønt hun er omfavnet av gylne og svarte roser. Det er riktig at man ikke skal dømme en bok etter cover, men akkurat denne bokens illustrasjoner er så vakre at de i seg selv er en god grunn til å lese boken.

Kommentarer

Populære innlegg