Leseåret 2016

Dersom det er én ting jeg kan, så er det å skrive med en snirklete, og krøllete håndskrift. Ordene kan være vanskelige å lese, både for andre, men ironisk nok, også for meg selv. Gjennom 2015 har jeg båret med meg en svart Moleskine-notatsbok, med harde skinn permer. I denne har jeg kladdet bokanmeldelser, temaer jeg har hatt lyst til å skrive om, og forfattere jeg har hatt lyst til å lære mer om. Ofte kommer ikke ideene lengre enn til denne notatboken, for det er lett å utsette, og sette ting på vent. Men av og til er det helt greit. På en side i notatboken, står det oppført en rekke titler som jeg har veldig lyst til å lese. Noen av dem har jeg hatt lyst til å lese lenge, mens andre, hvert fall for meg, er nykommere. Denne listen har jeg forkortet ned til 10 ulike bøker jeg har spart til 2016, og som jeg håper å fylle dette året med.



  • Hamlet av William Shakespeare: Jeg har i flere år vært betatt av Shakespeares stykker, og sonnetter. Derfor var jeg helt i ekstase, da vi jobbet mye med Shakespeares verker, og forfatterskap i en engelsk klasse for ca. ett år siden. Tidligere i høst, leste jeg Shakespeares kjente "Romeo and Juliet", som fristet til mersmak. For ikke å nevne at jeg så oppsetningen av "Hamlet" på Det Norske Teateret tidligere i vinter. Jeg gleder meg til å lese Hamlet, forhåpentligvis både på orginalspråket, og den nynorske oversettelsen! 
  • A Midsummer Night's Dream av William Shakespeare: Et annet stykke jeg har blitt bedre kjent med gjennom fjorårets engelsk timer, var Shakespeares "A Midsummer Night's Dream". Dette stykket inneholder dessuten feer, noe som i seg selv er en god grunn til å lese det. I 2016 er det dessuten akkurat 400 år siden Shakespeare døde. 
  • The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde: I 2015 leste jeg Oscar Wildes eneste roman, "The Picture of Dorian Grey". Det var en svært interessant opplevelse, da boken og de synspunktene den presenterer, var svært fascinerende. Oscar Wildes prosa er fengslende og spennende, samtidig som han skriver vittig. Apropos vittig, stykket "The Importance of Being Earnest" skal inneholde flere gode ordspill..
  • Sense and Sensibilities av Jane Austen: Jeg har nærmest vokst opp med BBCs filmatiseringer av Jane Austens verker, spillende i bakgrunnen. I fjor leste jeg Austens "Emma" for første gang, og det har siden blitt en bok jeg har blitt svært glad i. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med Austen-universet!
  • Harry Potter-bøkene av J.K Rowling: Det er ikke bare Jane Austen mamma alltid har vært svært glad i, men også J.K Rowlings Potter-univers. Men selv om hun for nesten ti år siden forsøkte å vise meg hvor flotte disse bøkene skal være, så kom vi aldri lengre enn til bok nummer to. I lengden syntes jeg, som et svært lettskremt og bekymret barn, at disse bøkene ble for skumle. I dag er min syv år gamle søster på den aller siste boken, og referanser jeg ikke forstår har for lengst blitt en del av hverdagen. 2016 skal være det året jeg omsider forstår alle referansene.
  • The Bookshop Book av Jen Campbell: Jeg har hørt utrolig mye godt om Jen Campbells "The Bookshop Book". Boken skal være en guide med skildringer av en rekke interessante, og flotte bokhandler rundt om kring i verden. Jeg har en forkjærlighet for unike bokhandler, og gleder meg stort til å lese denne boken!
  • Letters of Note samlet av Shaun Usher: Det må være et par år siden jeg leste en anmelde av brevsamlingen "Letters of Note" for første gang. Siden har det kommet enda en samling, "More Letters of Note". Samlingene skal inneholde brev skrevet av kjente personer, og som på ulike måter har satt sitt preg på historien. Denne boken taler definitivt til historie-entusiasten i meg!
  • Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato:  I 2015 utkom en ny, norsk Astrid Lindgrens biografi, utgitt av Cappelen Damm. Biografien er skrevet for barn, og skal etterhvert selges både på svensk, og dansk (i følge bokens instagram). Jeg har alltid vært veldig glad i Lindgrens univers, og kommer til å kose meg med en biografi om henne.
  • Sunnaneng av Astrid Lindgren: Selv om jeg har lest flere av Lindgrens egne bøker, særlig bøkene om Marikken, Pippi og Emil, så er det noen jeg ikke har lest, "Sunnaneng" blant dem. I boken som består av fire historier, møter vi søsknene Anna og Mattias. Historien beskrives på Cappelen Damms nettside som svært vakre. 
  • Den ærlige bedrageren av Tove Jansson: Jeg har tidligere anmeldt to av Janssons voksenbøker, Sommerboken og Billedhuggerens datter, som begge er bøker jeg har blitt veldig glad i. Derfor var det ekstra morsomt da jeg fant ut at Heinesen forlag også har utgitt "Den ærlige bedrageren". Tove Jansson skriver utrolig godt, så jeg gleder meg til å lese denne her!

Kommentarer

  1. Hei på deg Alette :)
    Jeg er også slik, har mange lister med ting å gjøre eller bøker å lese, men det er lett å utsette ;) Men jeg har troen på at det er nyttig å skrive det ned alikevel ;-) Fin blogg du har, kjenner deg igjen fra Instagram. Har akkurat startet opp bokblogg jeg også, noe jeg har tenkt på lenge. Du er velkommen innom på besøk om du vil =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre, tusen takk! Bokblogging er super morsomt, og jeg håper du får mye glede av det fremover :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg