Mine favoritter fra 2015

2015 har (for lengst) takket for seg, og et nytt år har kommet i gang. Et nytt år, nye muligheter, som mange kanskje vil si. Eller, et nytt år, og nye bøker, som jeg har lyst til å si. 2016 vil forhåpentligvis by på mange uforglemmelige leseropplevelser, på samme måte som jeg i 2015 oppdaget en rekke, nye fine bøker. Noen bøker var helt nye for meg, mens andre var store overraskelser. Som en bekjent beskrev det: det er ingenting mer magisk enn å finne bøker man ikke viste at man trengte. Det gjorde jeg uten tvil gjennom året som har gått. En del av de bøkene jeg leste i 2015, vet jeg at jeg kommer til å vende tilbake til. Jeg vet at jeg høyst sannsynlig har et annet syn på bøkene nå, enn det jeg vil ha om ti år. Jeg gleder meg til å vende tilbake til flere av dem. I dette innlegget ønsker jeg å gi noen av mine nye favoritter litt ekstra oppmerksomhet.

Dette er en "topp 5"-liste bestående kun av bøker jeg leste for aller første gang i 2015.




  • Vaffelhjarte av Maria Parr var blant de siste bøkene jeg leste i 2015, men også blant de fineste. Du kjenner kanskje tittelen igjen fra Barne-TV, og historien om Lena og Trilla som bor i Knert-Mathilde. Denne vakre barneboken tar opp viktige temaer som døden, og hva en bestevenn egentlig er. 
  • Ravneringene-trilogien av Siri Pettersen: Jeg har tidligere skrevet om hvordan Ravneringene-trilogien overrasket meg, og lot meg møte meg selv i døren. Jeg hadde en stund tenkt at fantasy, og i alle fall ikke norsk fantasy, var noe for meg. I dag kan jeg derimot si at Ravneringene definitivt var - og er noe for meg! Bøkene tar opp det dagsaktuelle temaet fremmedfrykt, og anbefales på det sterkeste! Siste boken, Evna, kom ut denne høsten.
  • The Picture of Dorian Grey av Oscar Wilde ble Wildes første, og siste roman. Historien kretser rundt den naive, og etter hvert selvopptatte Dorian Grey, og den vittige og velformulerte Lord Henry. Hvilken rolle spiller skjønnhet og utseende i hverdagen? Burde vi frykte forandring? Det er blant de interessante spørsmålene Wilde stiller. For ikke å nevne at Wildes skildringer er aldeles nydelige - jeg ser frem til å lese mer av Oscar Wilde dette året!
  • Sommerboken av Tove Jansson: Jeg leste Sommerboken i den svenske skjærgården, omgitt av salte bølger, glatte svaberg og solen hvilende på himmelen. Det var sommer, og det var som om tiden sto stille. Mens jeg leste Sommerboken befant jeg meg i en liten, og rolig boble. Sommerboken kan beskrives som en "stille" bok. Det er hverdagslivet på den lille øyen som skildres, mens vi følger Sophia og Farmoren gjennom månedene på den vakre øyen. Sommerboken anbefales, enten du ønsker å lese den gjennom Sommermånedene, eller som en oppmuntring i det mørke vinterhalvåret. 
  • The Graveyard Book av Neil Gaiman: Gaimans The Graveyard Book var den aller første boken jeg leste i 2015. Det er en bok for barn-og unge, som gir assosiasjoner til eldre, mørke eventyr, som samtidig er fortryllende, og hjertevarmende. Neil Gaiman er rett og slett en forfatter jeg er veldig glad i. I The Graveyard Book møter følger vi Bod, hvis barndom er noe utenom det vanlige. Etter et mordforsøk, blir han nemlig adoptert av en spøkelsesfamilie, og flytter inn på en glemt kirkegård.. The Graveyard Book er også oversatt til norsk, og passer for unge fra 9 år og oppover.

Kommentarer

Populære innlegg