Det er min tur nå

"Det er min tur nå" er skrevet av journalisten og forfatteren Renate Nedregård, og ble utgitt av Cappelen Damm i 2014. Bokens forside er preget av en ung jente som ler, og sett i retroperspektiv er det på sett og vis er en slående kontrast til bokens stemning, som ofte er preget av fortvilelse. Ungdomsromanen handler om Melissa, som snart går ut av ungdomsskolen. Hverdagen preges av festing og forelskelse, og Melissa som akkurat har havnet i den rette gjengen, og omgås med de rette personene, føler at livet går slik det skal. Påskeferien, som fylles med Alexander, får henne derimot til å tvile. Han som alltid tilbringer ferien i terrassesuiten på høyfjellshotellet lever et liv Melissa bare kan drømme om. Og det er noe i henne som får henne til å kaste seg ut på en jakt etter å kunne leve den samme livsstilen, for det er tross alt hennes tur nå. Omgangskretsen hennes rynker derimot på nesen i avsky.

Om boken:
Tittel: Det er min tur nå
Forfatter: Renate Nedregård
Sider: 184
Alder: 13/14+
Utgivelse: Cappelen Damm, 2014
Min utgave: Leseeks. fra forlaget

På mange måter er "Det er min tur nå" en bok om det å ta valg som man skal leve med. Melissa og klassekameratene har akkurat valgt hvilken videregåendeskole de ønsker å gå på, og sammen med venninnen Camilla har Melissa søkt en yrkesfaglig linje. Det viktigste for dem er å holde sammen, og dessuten forteller Melissas mor ofte historier om hvor lite hensiktsmessig det ville være å velge studiespesialisering. Norsklærer Hilde er derimot ikke helt overbevist, og forsøker å snakke med Melissa om prioriteringer, og om det å ta valg for ens egen skyld. "Det er min tur nå" skildrer et ungdomsmiljø hvor festing og en god plass i hierarkiet blir prioritert over skole og karakterer. Støtt og stadig tok jeg meg selv i å både støtte og sette pris på Melissas lærer. Uten å virke moralistisk ovenfor leseren, stiller Hilde Melissa spørsmål som hun må ta stilling til, hun heier på eleven sin, men sier hele tiden at Melissa må jobbe dersom hun ønsker å oppnå resultater. Hilde har troen på at man kan gå fremover, og forbedre seg. Det har Alexander også tro på: På at alt går an så lenge man har en plan. Men Alexander har privileger Melissa ikke har, og med en vellykket og høyt utdannet familie ligger alle mulighetene åpne for ham. Og går det egentlig an å oppnå hva som helst? "Det er min tur nå" stiller spørsmål rundt arv og miljø, et tema ulike karakterer også har ulik oppfatning av.

"Det er min tur nå" tar opp de sosiale forskjellene blant ungdom, og forskjeller mellom ungdomsmiljøer. Forskjellen blir illustrert av kontrasten mellom Melissa og Alexanders liv. Samtidig tar romanen opp stereotypier og fordommer man har ovenfor mennesker som andre leveforhold og verdier enn en selv. Like mye som Melissas venninne har fordommer ovenfor Alexander, så har enkelte av Alexanders venner fordommer ovenfor Melissa og hennes venner. Det er interessant at fordommene ikke bare går én vei, men begge. Det i seg selv gjør boken mer realistisk. Dialogen mellom karakterene virker naturlig, og de fleste setninger er som tatt ut av mange seksten åringers munn.

Men romanen handler også om forelskelse, og tidlig i historien leser Melissa Knut Hamsuns "Victoria". Denne boken får hun i gave av Alexanders mor. Melissa reflekterer tidvis over om det ligger noe i det, annet enn at Alexanders mor er litteraturprofessor og betatt av Hamsun. For "Victoria" handler om ulykkelig kjærlighet, og to mennesker av ulik klasse som rett og slett ikke kan få hverandre. Jeg synes alltid at det er morsomt og fascinerende når forfattere bruker eldre bøker som referanser, og særlig når det gjøres i ungdomsbøker! Bruken av "Victoria" er interessant og godt gjennomført, men ikke bare fordi den gjenspeiler forskjeller mellom karakterene. Det blir ekstra interessant når man tenker på at nyromantikken, den litterære perioden Hamsun skrev i, var en reaksjon på blant annet naturalismen, hvor mennesket ble fremstilt som produkter av arv og miljø.

Det tok litt tid før jeg kom ordentlig inn i handlingen og ble godt kjent med karakterene. Men i det øyeblikket jeg gjorde det, fløt historien godt og det gikk relativt fort å lese "Det er min tur nå". Nettopp fordi "Det er min tur nå" tar for seg store temaer som sosiale forskjeller, arv og miljø, og valg er det en interessant ungdomsroman som har engasjert meg i flere dager.





Kommentarer

Populære innlegg